Adölesanlarda teknolojik oyun bağımlılığı ile karakter gelişimi arasındaki ilişkinin incelenmesi
Abstract
Bu çalışmada, adölesanlarda teknolojik oyun bağımlılığı ile karakter gelişimi arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Sonuçlar doğrultusunda ilişkinin etkilediği adölesanlara yaklaşım ve uygulamalar açısından psikiyatri hemşireliğine katkı sağlamaya yönelik yüksek kaliteli kanıta dayalı öneriler sunmak amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Ankara ilinin Keçiören ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı liselerin 9, 10, 11 ve 12'nci sınıflarında öğrenim gören ve velisi izin veren toplam 134 gönüllü öğrenci oluşturmuştur. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan Katılımcı Bilgi Formu ile Ergenler İçin Oyun Bağımlılığı Ölçeği- Kısa Formu ve Karakter Gelişim İndeksi aracılığıyla 02 Mart-16 Haziran 2021 tarihleri arasında google formlar üzerinden çevrimiçi şekilde toplanmıştır. Araştırmaya 13-18 yaş aralığında, 84 adölesan kız öğrenci ile 50 adölesan erkek öğrenci katılmış olup, yapılan çalışma 134 kişi ile tamamlanmıştır. Araştırmada, adölesan erkek katılımcıların Ergenler İçin Oyun Bağımlılığı Ölçeği puanları adölesan kız katılımcılardan daha yüksek tespit edilmiştir (p<0,05). Aynı zamanda teknolojik oyun oynayan ve teknolojik oyunlarda gerçek para harcayan katılımcıların ergenler için oyun bağımlılığı ölçeği puanları teknolojik oyun oynamayan ve gerçek para harcamayan katılımcılara göre daha yüksek bulunmuştur (p<0,05). Karakter Gelişim İndeksi alt boyutlarının karşılaştırılmasında, katılımcı adölesan kız öğrencilerin iyimserlik, nezaket/iyilikseverlik ve dürüstlük alt boyut puanlarının adölesan erkeklerden daha yüksek olduğu saptanmıştır (p<0,05). Ölçekler arasındaki ilişkiyi tespit etmek için yapılan Spearman korelasyon analizinde, ergenler için oyun bağımlılığı ölçeği puanları ile karakter gelişim indeksi kararlılık alt boyut puanları arasında istatistiksel olarak negatif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir (p<0,01: r=-0,279). Sonuç olarak, oyun bağımlılığının cinsiyete, evde sınırsız internet bulunma durumu ile oyunlarda gerçek para harcama durumuna göre farklılıştığı ve oyun bağımlılığın karakter gelişiminin kararlılık boyutu ile negatif yönde ilişkili olduğu saptanmıştır. Bu bağlamda psikiyatri hemşireleri, adölesanların hem teknoloji bağımlılığı hem de karşılabilecekleri kişilerarası sorunlara çözüm bulabilmek, ruhsal sorunları önleyebilmek ve en önemlisi sağlam bir kişilik ve karakter yapısına sahip bireylerin yetişmesi adına okul hemşireleri ve rehberlik öğretmenleriyle iş birliği içerisinde hareket ederek, sorunlarla baş etmede yol gösterici olabilirler. The purpose of this study is to find a relationship between technological game addiction and character development in adolescents and to provide high quality evidence for improvement of the approaches of the treatment and recommendations for psychiatric nursing department. The sample of the study was obtained from 134 volunteer students under the supervision of their parents studying in the high school – 9th , 10th ,11th , and 12th grades – affiliated to the Ministry of National Education in Kecioren, Ankara between 2020-2021 academic year. The questionary was conducted via online google participant survey documents, the Game Addiction Scale-Short Form for Adolescents and the Character Development Index created by the researchers, in between 2 March – 16 June 2021. This study includes an adolescent female student of 84 and an adolescent male student of 50, with a total of 134 adolescent students. The study revealed that the Game Addiction Scale for Adolescents Scores for adolescent male participants were higher than the adolescent female participants (p<0.05). Meanwhile, the Adolescent Game Addiction Scale (AGAS) of the participants who play technological games and spend real money on the games were found to have been higher the participants who didn't play technological games and do not spend real money (p<0.05). In the comparison of the sub-branches of the Character Development Index (CDI), such as the optimism, kindness/ benevolence, and honesty, the adolescent female participants were found to be higher score than the adolescent male participants (p<0.05). In order to determine the relationship between the scales, the Spearman correlation analysis was utilized, and a significant statistically negative relationship between the AGAS and the CDI stability sub-branches score was detected (p<0.01; r=-0.279). As a result of this study, the game addiction differs in terms of gender, unlimited internet availability at home, spending real money on games, and this was conversely related to the stability branches of the character development. In this context, psychiatric nurses can guide adolescents in dealing with both technology addiction and interpersonal problems by cooperating with school nurses and school counselor to prevent mental problems and most importantly, raise individuals with a strong personality and character structure.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=v7BkNnnepTnbhn8rNR77LdNeLVgxIrgOHEPafzkCmSu1G3_UFDchdM-78IrPI5UMhttps://hdl.handle.net/20.500.14065/4450
Collections
- Tez Koleksiyonu [185]