Ebeveyn duygu düzenleme güçlüğü ve problem çözme becerisi ile okul öncesi dönem çocukların olumsuz duygu ile baş etme becerisi arasındaki ilişki /
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ebeveynlerin duygu düzenleme güçlüğünün ve problem çözme becerisinin, okul öncesi dönemdeki çocukların olumsuz duygusu ile baş etme becerisi arasındaki ilişkisini incelenmesidir. Bu amaçla, özel ve devlete bağlı okul öncesi kurumlara devam eden 259 çocuğun anne (N = 203) ve babası (N = 56) araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan ölçüm araçları; sosyo-demografik bilgi formu, ebeveynin duygu düzenleme güçlüğünü ve problem çözme becerisini ölçmek amacıyla Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği ve Problem Çözme Ölçeği ve ayrıca çocuklarının olumsuz duygusuna yönelik ebeveynin tepkilerini ölçen Çocukların Olumsuz Duyguları ile Baş Etme Ölçeği'nden oluşmaktadır. Çevrimiçi olarak anne ve babalardan toplanan veri bağımsız gruplar t-testi, kısmi korelasyon ve çoklu hiyerarşik regresyon analizleri ile test edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda annelerin duygu düzenlemede ve problem çözmede yaşadığı güçlüğün babalardan daha fazla olduğu görülmektedir. Diğer taraftan destekleyici ebeveyn tepkilerinin anne ve babaya göre farklılaştığı ve babaların daha fazla destekleyici ebeveyn tutumu sergilediği sonucuna ulaşılmıştır. Çocuğun cinsiyeti açısından destekleyici ve destekleyici olmayan ebeveyn tepkileri ile ilgili anlamlı bir fark bulunmamıştır. Çoklu hiyerarşik regresyon analizi sonucunda destekleyici ebeveyn tepkilerini ebeveynin cinsiyeti, duygu düzenleme güçlüğü alt boyutu olan kabul etmeme ve problem çözme becerisi alt boyutu olan problem çözme yeteneğine güven negatif yönde yordamıştır. Ayrıca, ebeveynin cinsiyeti, duygu düzenleme güçlüğü kabul etmeme ve dürtü alt boyutları ile problem çözme ölçeği tüm alt boyut puanları destekleyici olmayan ebeveyn tutumunu yordayan değişkenler olduğu görülmüştür. Bulgular literatür ışığında tartışılmıştır. The aim of this study is to examine the relationship between parents' emotion regulation difficuties and problem-solving skills, and their ability to cope with negative emotions of preschool children. For this purpose, mothers (N = 203) and fathers (N = 56) of 259 preschool children constitute the sample of the study. Measurement tools were the sociodemographic information form, Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) to measure parent's emotion regulation difficulties and the Problem Solving Inventory (PSI) to measure the parent's problem-solving skills, as well as the Coping with Children's Negative Emotions Scale which measures the parent's reactions to their children's negative emotions. Data was collected online from mothers and fathers and were tested with independent groups t-test, partial correlation and multiple hierarchical regression analyses. As a result of the analyses, it was found that mothers have significantly more emotion regulation difficulties and problem-solving problems than fathers. Furthermore, fathers were found to show more supportive parenting reactions than mothers. There was no significant difference in supportive and unsupportive parenting reactions scores in terms of the child's gender. As a result of multiple hierarchical regression analysis, supportive parenting reactions were negatively predicted by parent's gender, non-acceptance of emotional responses subscale of DERS, and confidence in problem solving ability subscale of PSI. The results also indicated that unsupportive parenting reactions score was predicted by parent's gender, non-acceptance of emotional responses and impulse control difficulties subscales of DERS and all subscales of PSI. The findings were discussed in the light of the literature.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=tqUiYt63sTQLTpozMJ92Qv8OUFw4zDCo2KgESeIWnvZP--vqpZIVgilHOlvGM0wohttps://hdl.handle.net/20.500.14065/4782
Collections
- Tez Koleksiyonu [671]