Üniversite öğrencilerinin zaman perspektiflerinin psikolojik iyi oluş ve özyeterlik ile ilişkisinin incelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı; üniversite öğrencilerinin zaman perspektiflerinin, psikolojik iyi oluş ve genel öz yeterlik ile ilişkisinin incelenmesidir. Araştırmada yer alan tüm değişkenlerin, cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, anne ve baba eğitim durumuna göre farklılık gösterip göstermediği durumu ise araştırmanın alt amaçlarıdır. Zaman perspektifi, psikolojik iyi-oluş, genel öz yeterlik arasındaki ilişkiyi incelemek ise bir diğer alt amaçtır. Araştırma; 2020-2021 eğitim öğretim yılı bahar döneminde öğrenim görmekte olan 421 üniversite öğrencisinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Veriler; "Kişisel Bilgi Formu", "Zaman Perspektifi Ölçeği", "Psikolojik İyi Oluş Ölçeği", "Genel Özyeterlik Ölçeği" ile elde edilmiştir. Üniversite öğrencilerinin zaman perspektfi, psikolojik iyi-oluş ve genel öz yeterlik puanlarının cinsiyet ve okul türüne göre farklılık gösterip göstermediği "Bağımsız Örneklemler T-Testi" ile, sınıf düzeyi ve anne-baba eğitim durumuna göre farklılık gösterip göstermediği ise "Tek Faktörlü Varyans Analizi (ANOVA)" ile belirlenmiştir. Zaman perspektifi, psikolojik iyi-oluş ve genel öz yeterlik arasındaki ilişki "Pearson Korelasyon Katsayısı" ile analiz edilmiştir. Psikolojik iyi-oluş ve genel öz yeterlik puanlarının zaman perspektifi boyutları puanlarını yordama gücü ise "Çoklu Doğrusal Regresyon" ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, üniversite öğrencilerinin zaman perspektifi ve psikolojik iyi-oluş puanlarının sadece cinsiyete ve okul türüne göre anlamlı bir farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Zaman perspektifi, psikolojik iyi-oluş ve genel öz yeterlik değişkenleri arasında anlamlı ilişkiler olduğu ve zaman perspektifi puanlarının, psikolojik iyi-oluş ve genel öz yeterlik tarafından anlamlı bir şekilde yordandığı soncuna ulaşılmıştır. The main purpose of this research is to examine the relationship between university students' time perspectives, psychological well-being and general self-efficacy. The sub-objectives of the research are whether all the variables included in the research differ according to gender, school type, grade level, education level of parents. Examining the relationship between time perspective, psychological well-being and general self-efficacy is another sub-objective. The research was carried out with the participation of 421 university students studying in the spring semester of the 2020-2021 academic year. The data were obtained with the "Personal Information Form", "Time Perspective Scale", "Psychological Well-Being Scale", "General Self-Efficacy Scale". Whether the university students' time perspective, psychological well-being and general self-efficacy scores differed by gender and school type was determined by the "Independent Samples T-Test". Whether it differs according to the grade level and educational status of the parents was determined by "One-Factor Analysis of Variance (ANOVA)". The relationship between time perspective, psychological well-being and general self-efficacy was analyzed with the "Pearson Correlation Coefficient". The predictive power of psychological well-being and general self-efficacy scores on the time perspective dimensions scores was analyzed by "Multiple Linear Regression". As a result of the research, it was concluded that university students' time perspective and psychological well-being scores differed significantly only by gender and school type. It was concluded that there were significant relationships between time perspective, psychological well-being and general self-efficacy variables, and time perspective scores were significantly predicted by psychological well-being and general self-efficacy.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=v7BkNnnepTnbhn8rNR77LafZWHFILidlTczIcUiIWCvoDxnwCMqfSKzim0rTDl8Ihttps://hdl.handle.net/20.500.14065/4804
Collections
- Tez Koleksiyonu [671]