Bilişsel davranışçı grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin otomatik düşünceleri ve fonksiyonel olmayan tutumları üzerindeki etkisi
Abstract
Bu araştırmanın amacı, bilişsel davranışçı grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin sahip olduğu otomatik düşünceleri ve fonksiyonel olmayan tutumları üzerindeki etkisini belirlemektir. Uygulama, Ufuk Üniversitesi Eğitim ve Edebiyat Fakültelerine kayıtlı yirmi dört öğrenciden oluşan deney ve plasebo grubu olmak üzere üç ayrı grupla yürütülmüştür. Deney grubundaki katılımcılarla on iki oturum bilişsel-davranışçı grupla psikolojik danışma, plasebo grubundaki katılımcılarla on iki oturum plasebo niteliğinde grup etkinliği gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda bulunan katılımcılara ise herhangi bir uygulamada bulunulmamıştır. Tüm gruplara Otomatik Düşünceler Ölçeği (ODÖ-30) ve Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Ölçeği (FOTÖ-A) ilk oturumlarda ön-test, son oturumlarda son-test, son oturumdan iki ay sonra ise izleme ölçümü uygulanmıştır. Uygulama sonunda deney grubunun FOTÖ–A ön-test ve son-test puan ortalamaları (p<.05) anlamlı derecede azalmıştır. Deney grubu FOTÖ-A son-test puan ortalamalarıyla izleme puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır (p>.05). Plasebo grubunun FOTÖ-A ön-test ve son-test puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>.05). Kontrol grubunun FOTÖ-A ön-test ve son-test puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>.05). Deney grubunun ODÖ-30 ön-test ve son-test puan ortalamaları (p<.05) anlamlı derecede azalmıştır. Deney grubu ODÖ-30 son-test puan ortalamalarıyla izleme puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>.05). Plasebo grubunun ODÖ-30 ön-test ve son-test puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>.05). Kontrol grubunun ODÖ-30 ön-test ve son test-puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>.05). Sonuç olarak, bilişsel davranışçı grupla psikolojik danışma, üniversite öğrencilerinin otomatik düşünceleri ve fonksiyonel olmayan tutumlarının azalmasında etkili bulunmuş ve bu etkinin kalıcı olduğu görülmüştür. The aim of this study is to determine the effect of cognitive-behavioral group counseling on university students' automatic thoughts and dysfunctional attitudes. The study group consisted of twenty-four college students for test, placebo and control groups enrolled in Ufuk University Faculties of Education and Literature. 12 sessions of cognitive-behavioral group counseling were performed with the test group, and twelve sessions placebo-group counseling activities were performed with the placebo group. There is no counseling given to the control group. At the beginning of the group sessions, Turkish forms of Automatic Thoughts Questionnaire (ATQ-30) and Dysfunctional Attidutes Scale (DAS-A) were applied to the to three groups as pre-test, post-test at the end of the sessions and two months after the follow-up test. The mean scores of the DAS-A and ATQ pre-test and post-test scores (p <.05) of the test group were significantly decreased. No significant difference between the mean scores of the test group DAS-A ands ATQ post-test and the mean follow-up (p> .05) was found. No significant difference between the placebo group's DAS-A and ATQ pre-test and post-test mean scores (p> .05) was found. No significant difference between the control group's DAS-A and ATQ pre-test and post-test mean scores (p> .05) was found. Consequently, cognitive-behavioral group counseling was found to be effective in reducing the automatic thoughts and dys-functional attitudes of university students and this effect was found to be permanent.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=T1mWGp9MngYYkCSgiJvtVrpR2G8z-OkBqCUHKffEacYZ9SzM-5SiJmrpaaSkrf_Xhttps://hdl.handle.net/20.500.14065/4805
Collections
- Tez Koleksiyonu [671]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Mindfulness Temelli Stres Azaltma (MBSR) Programı'nın bilişsel ve duygusal süreçlere etkisi: Bilinçli farkındalık, duygulanım ve algılanan stres değişimi
Özdemir, Bengü (Ufuk Üniversitesi, 2020)Bu araştırmanın amacı Bilinçli Farkındalık Temelli Stres Azaltma Programının (MBSR) üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeyleri, olumlu ve olumsuz duygulanım, algılanan stres seviyeleri üzerindeki etkisini ... -
Psikolojik danışmanların iş yaşam kalitelerinin, bilişsel duygu düzenleme stratejileri ve algıladıkları stres düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi
Aktaş, Duygu Çabuk (Ufuk Üniversitesi, 2021)Bu araştırmanın amacı, psikolojik danışmanların iş yaşam kalitelerinin, bilişsel duygu düzenleme stratejileri ve algıladıkları stres düzeyleriyle arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda yapılan bu araştırma ... -
Okul öncesi çocukların benlik gelişimi ile anne-baba benlik şeması arasındaki ilişkinin incelenmesi
Kuloğlu, Burcu (Ufuk Üniversitesi, 2019)Bu araştırmanın amacı; anne-babanın kendi benlik şemaları ile çocuklarının benlik kavramı gelişimi ile ilişkisinin incelenmesidir. Bu amaçla, kreşe devam eden 60 çocuk (31 kız, 29 erkek, Ort.yaş=38.80 ay, Syaş=2.35) ve ...