Vocabulary testing techniques and Iraqi EFL learners' views on them
Abstract
Bu çalışmanın ana konusu 'Kelime Ölçmedir'. Buradaki amaç kelime bilgisinin nasıl ölçüleceği konusudur. Araştırmanın çerçevesi teorik ve uygulamalı kısımlar olmak üzere iki kutba ayrılmıştır. İkinci ve üçüncü bölümlerdeki teorik kısım boyunca bir dilde ölçme konusuna ışık tutuldu ve ilgili hususların standartlaştırılması açısından testin temel bileşenlerini açıklandı. Daha sonra test hazırlamanın sebeplerine ve çokça bilinen güvenilirlik ve geçerlilik konularına değinildi.Ayrıca örneklemlerle birlikte test tipleri ve çok yönlü test tekniklerini gösterildi. Üçüncü bölümün üçüncü kısmında, kelime bilgisi konusu yer aldı ve genel olarak dilin doğal bir parçası olarak önemine değinildi. Bunun yanısıra kelime bilgisinin temel boyutlarına odaklanıldı ve neden kelime bilgisinin ölçülmesi gerektiği sorusuyla ilgilenildi. Bundan sonra değişik kelime bilgisi ölçme tekniklerini örneklemlerle belirtildi. Diğer taraftan dördüncü bölümün uygulama kısmında derslerde kelime bilgisi gelişimini ölçmek için en uygun tekniklere ve aynı zamanda test edilen grupların eğitim ve test edilme süreçleri boyunca ket vurma etkisine değinildi. Böylelikle, bu çalışma ile daha önce teorik kısımlarda belirtilen tekniklere vurgu yapılmıştır ve Irak'ta bulunan devlet okullarındaki dört denysel öğrenci grubuyla çalışılmıştır. Ortaokul düzeyindeki bu gruplar bayan öğrencilerden oluşan iki gruba ayrılmıştır ve bunlar A ve B grupları olarak kodlanmıştır. Ayrıca benzer şekilde erkek öğrencilerden oluşan gruplarda C ve D olarak isimlendirilmiştir. Daha sonra dördüncü bölümde nitel veriler toplanmış ve kelime bilgisini ölçmede en uygun ve etkili teknikleri bulmak için analiz edilmiştir. Böylelikle katılımcıların başarıları ve dil öğrenme ortamında bu metodlarla etkileşimleri stratejik öngörü oluşturmuştur. Son olarak, beşinci bölümde sonuç ve öneriler sunulmuştur. The main topic in this study is testing vocabulary. The purpose is to find out how vocabulary may be assessed. The research is categorized into two major poles; the theoretical and practical parts. Throughout the theoretical part in chapter two, the researcher shed lights on the core of testing itself in language teaching and explaining the basic divisions of tests in terms of standardization related issues. Then, this study moves to deal with reasons of testing as well as to investigate inner mostly concerning the criteria of a good test like reliability and validity concerns. Types of tests are also handled. Following a general outlook on testing, testing vocabulary is taken into focus. After that, various techniques of testing vocabulary would be presented with their examples. The practical part of the study consists of three sections. So, to see the effectiveness of various vocabulary testing techniques with the Iraqi EFL learners, the researcher tried to address some of variable well-known techniques with four groups of students in Republic of Iraqi public schools. These groups were divided as two female groups from secondary school, and coded as A and B, whereas the other two groups were males from another secondary school and were labeled as C and D. After the data collection, the result and discussion of these results are in the center. Finally, chapter five ends with the conclusion and suggestions in accordance with the study aims.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sY7m19PfcL6F1NUw-cr80DYydyo1p_JngYLi77gpQo2OL5NL8a_nwO2K7yizoBBJhttps://hdl.handle.net/20.500.14065/4857
Collections
- Tez Koleksiyonu [671]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
A case study in ninth grade students at a state school; differences between Kahoot! and traditional activities in terms of vocabulary retention
Emecen, Sevim (Ufuk Üniversitesi, 2019)Bu çalışma Milli Eğitime bağlı Ankara Saray Kocalar Anadolu İmam Hatip Lisesinde, dokuzuncu sınıfta öğrenim gören öğrenciler üzerinde bir durum çalışması olarak yürütülmüştür. Bu çalışmada, internet üzerinde oynanan Kahoot! ... -
Developing a model for teaching the problematic vocabulary items by computer
This study proposes a new design of computer-based vocabulary teaching learning and teaching activity so as to enhance opportunities for learners to expand their vocabulary knowledge. There are a lot of opportunities on ... -
Comparison of the impacts of different multimodalities on incidental L2 vocabulary learning
Çekiç, Ahmet; Demirezen, Mehmet (2020)Multimodality of input in incidental L2 vocabulary learning has recently been a topic of interest among language acquisition researchers, yet the results have been somewhat contradictory. This study seeks to compare ...