11-14 yaş çocukların duygu düzenleme güçlüklerinin anne-baba duygu düzenleme güçlüğü ve ebeveynin duygusal erişilebilirliği ile ilişkisinin incelenmesi
Abstract
Aile içindeki etkileşim ve açık iletişim ile duyguların paylaşımı çocukların duygu ve davranışlarındaki becerileri ve bu becerilerin değişimini etkilediği görülmektedir. Bu anlamda çocukların duygusal becerilerini ve düzenleme düzeylerini anne ve babaları ile yakınlık düzeyleri ve anne babalarının duygularını düzenleme becerileri ile bağlantılı olarak ele almak önemli hale gelmektedir. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı, çocuklardaki duygu düzenleme güçlüğünün, anne-baba duygu düzenleme güçlüğü ve ebeveynin duygusal erişilebilirliği ile ilişkili olup olmadığının araştırılmasıdır. Araştırmaya 11-14 yaş aralığındaki 180 öğrenci ve anne-babaları katılmıştır. Katılımcılara Demografik Bilgi Formu ile birlikte Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği ve Ebeveynin Duygusal Erişilebilirliği Ölçeği uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, çocukların yaşadığı duygu düzenleme güçlüğü ile annelerin yaşadığı duygu düzenleme güçlüğü ve babaların duygu düzenlemede yaşadığı güçlükler arasında düşük düzeyde ilişki olduğu görülmüştür. Çocukların duygu düzenlemede yaşadığı güçlükler ile annenin duygusal erişilebilirliği arasında ilişki saptanmamıştır. Buna karşın çocukların babaya duygusal erişilebilirliği artarken duygu düzenlemede yaşadıkları güçlüklerin azaldığı görülmüştür. Bu anlamda araştırma sonuçları orta çocukluk döneminde anneye kıyasla babaya erişilebilirliğin ve bağlanmanın duygu düzenlemede daha güçlü etkisi olduğunu göstermekte. Araştırmalar da bebeklik döneminin yoğun bakım ihtiyacından sonra annenin etkisinin azalarak bakım veren diğerleri ve baba ile daha fazla etkileşime girdiğini göstermektedir. Elde edilen sonuçlar orta çocukluk döneminde ebeveyn ilişkileri açısından ele alınarak tartışılmıştır. Interaction within the family and sharing of emotions through open and close communication affect the skills and change of children's emotions and behaviors. In this sense, it becomes important to address children's emotional skills and regulation levels in relation to their relationship with their parents and their ability to regulate their emotions. The aim of this study is to investigate whether emotion regulation difficulty in children is related to parental emotion regulation difficulty and parental emotional accessibility. 180 students aged 11-14 and their parents participated in the study. Demographic Information Form and Emotional Difficulty Scale and Parent's Emotional Accessibility Scale were applied to the participants. As a result of the analyzes, it was seen that there was a low relationship between the difficulty of emotion regulation experienced by the children and the difficulty of emotion regulation experienced by the mothers and the difficulties experienced by the fathers. No relationship was found between the emotional accessibility of the mother and the difficulties experienced by children in emotion regulation. On the other hand, while the emotional accessibility of the children increased, the difficulties experienced in emotion regulation decreased. In this sense, it shows that accessibility and attachment to father have a stronger effect on emotion regulation in middle childhood. Research also shows that the effect of the mother decreases after the need for intensive care in infancy and interacts more with the caregivers and the father. The results were discussed in terms of parental relationships in middle childhood.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=jNRDC1RLfVd4_T7x7ZXmmeiG86NIs2CO_Xm-qnrPvEOQQhVWHwKyNpa-YJsc7Q4Ohttps://hdl.handle.net/20.500.14065/4872
Collections
- Tez Koleksiyonu [671]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Psikolojik danışmanların iş yaşam kalitelerinin, bilişsel duygu düzenleme stratejileri ve algıladıkları stres düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi
Aktaş, Duygu Çabuk (Ufuk Üniversitesi, 2021)Bu araştırmanın amacı, psikolojik danışmanların iş yaşam kalitelerinin, bilişsel duygu düzenleme stratejileri ve algıladıkları stres düzeyleriyle arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda yapılan bu araştırma ... -
Okul öncesi çocuklarda kaygının ebeveyn-çocuk ilişkisine yönelik değişkenler açısından değerlendirilmesi
Yeşildaş, Fatma Beyza (Ufuk Üniversitesi, 2018)Bu araştırmada, okul öncesi çocukların duygu düzenleme becerileri ve kaygı düzeylerinin yordanmasına yönelik aracı bir model test edilmiştir. Özellikle yaşamın ilk yıllarında temel bakım verenin, çocuk için kritik bir ... -
Okulöncesi çocuklarda hazzı erteleme davranışının annelerin ebeveynlik stilleri açısından incelenmesi
Can, Rahmi (Ufuk Üniversitesi, 2015)Bu araştırmanın amacı anaokuluna devam eden 36-60 ay arası çocukların annelerinin ebeveynlik tutumlarının çocuklarda hazzı erteleme davranışı gelişimindeki etkisinin çocuğun cinsiyeti açısından araştırmaktır. Bu amaçla ...