A study on the perceptions of the students and instructors towards the implementation of the blended e-learning at Ankara University Preparatory School EFL program: A case study, a suggestive constructivist perspective
Abstract
Bu tez çalışması ile Ankara Üniversitesi Hazırlık Okulu Öğretmen ve Öğrencilerinin, web-tabanlı harmanlanmış Öğretimin Uygulanmasına yönelik algı ve görüşleri analiz edilmiştir. Öğrencilerin, harmanlanmış öğrenime yönelik deneyimleri , ders web sayfası ve ders öğretmeni ile iletişim düzeyi ve pratikleri hakkındaki görüşleri, beklentileri, yorumları ve önerileri analiz edilip incelenmiştir. Bu durum çalışması 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılında, Ankara Üniversitesi Hazırlık Okulu Biriminde yüz altmış yedi öğrencinin katılımı ile yürütülmüştür. Hazırlık Eğitimi, geleneksel yüz yüze öğretimin web tabanlı öğretimle harmanlanması eşliğinde verişmiştir. Yıl sonunda derse katılım gösteren öğrencilerin web-tabanlı öğrenim hakkındaki görüşlerini belirleyebilmek ve saptamak amacıyla bir anket uygulanmıştır. Buna ek olarak, seçilmiş gönüllü öğrenciler ile görüşme yapılarak ders hakkındaki yorumları, beklentileri, önerileri ve tavsiyeleri alınmıştır. Ayrıca, ders öğretmenleri ile de görüşme yapılarak kendilerinin de harmanlanmış öğretim ile ilgili görüşleri analiz edilmiştir. Bu çalışmanın sonucu yıl sonunda hem nicel hem de nitel veriler elde edilerek analiz edilmiştir. Analiz edilen veri sonuçlarına göre öğrencilerin ve bu tez çalışmasına gönüllü olarak katılan üç okutmanın harmanlanmış öğretime, dersin işleyiş yöntemine ve dersin işlendiği websitenin etkinliğine yönelik olumsuz algılarının olduğu saptanmıştır. Bu tez çalışması, harmanlanmış öğretimle ilgili ileride yapılabilecek araştırmalar için katkı sağlamak ve ders öğretmenlerinin bu çalışma sonuçlarından yararlanarak ileriki dönemlerde dersin verimliliğini arttırabilmek için kullanılabilmesinde yararlı olabileceğini düşünülmüştür. This thesis mainly attempted to analyze the students' and instructors' perceptions regarding the web based instruction in a blended learning setting at Ankara University Preparatory School EFL program, Turkey. The students' understanding, perceptions, anticipations, and comments regarding their experiences with the blended learning, the online section of the course, their communicative practices with the instructors were examined. Initially, the research conducted a questionnaire as a main research tool in order to draw a general picture of the possible outcomes of the implementation of the blended learning at Ankara University Preparatory School EFL program from the students' and instructors' perspectives. Upon the analysis of a selection of the current practices of the blended e-learning activities carried out globally on the given subject, this study also attempted to provide a suggestive perspective that contains a practical collection of strategies on the subject discussed in the light of the analyzed perceptions of the students and instructors. The study was carried out within the Preparatory School EFL Program of Ankara University. This web-based course was delivered for the Preparatory School Students during the academic years of 2015-2016. The number of the participants was 167. The mentioned course was given in a blended learning process which combines and integrates the face-to-face instructions with the instructions known as web-based. The students' understanding and perceptions of the web-based course were discovered with a questionnaire which was conducted at the end of the year. The student's comments, anticipations and suggestions related to the course were acquired via written form of interviews at the end of the year. Furthermore, a written form of an interview was carried out with the instructors to determine their perceptions and understanding of the blended courses at the end of the year. Quantitative and qualitative data were collected at the end of the year. The results of data have revealed that the students have negative perceptions regarding the blended learning setting and to an extent they have no obvious idea about the unproductivity of the course and website. Additionally, as reported by the three volunteer teachers, they do not feel comfortable, they are not happy with the blended learning/instruction; they think that the system has to be improved and redesigned, attendance should be compulsory and the system has to be modified to make the students use it effectively and make them take the online course serious.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=OykDDeWBWTL9-Wm52sZBrPM1EwxuELXQ5At5rs2OBIL5CUzhWLd6JaYKb_BdjcD5https://hdl.handle.net/20.500.14065/4925
Collections
- Tez Koleksiyonu [671]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The effects of cooperative learning strategies on vocabulary skills of 4th grade students
Bilen, Didem (Ufuk Üniversitesi, 2015)Bu çalışma işbirlikçi öğrenme stratejilerinin 4.sınıf öğrencilerinin kelime öğrenimini üzerindeki etkisini incelemek için yapılmıştır. Bu çalışma, ayrıca denek grubundaki öğrencilerin işbirlikçi öğrenmeye tutumlarını ... -
The effects of Flipped Learning Model in teaching English grammar
Seçilmişoğlu, Ceren (Ufuk Üniversitesi, 2019)Teknoloji alanındaki ilerlemeler, dil öğretiminde geleneksel sınıf ortamında gözlenen ortam yerine farklı bir yöntemin kullanımını mümkün kılar. Böylece sınıfta yapılan açıklama ile kaybedilen zaman ve verilen ev ödevi, ... -
The evaluation of blended learning in a private course
Boyacıoğlu, Serap (Ufuk Üniversitesi, 2015)21. yüzyılın çığır açan icatlarından biri olan bilgisayarlar, eğlence, iş olanakları ve özellikle eğitim gibi hayatımızın hemen hemen her alanını değiştirmiştir. Birçok dil öğretim yöntemi geliştirilmiş olmasına rağmen, ...