Genç yetişkinlerin benlik saygısı ve psikolojik iyi oluş düzeylerinin sosyal medya bağımlılığı üzerindeki etkisi
Abstract
Bu araştırmada genç yetişkinlerin benlik saygısı, psikolojik iyi oluş düzeylerinin sosyal medya bağımlılığı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu 2020-2021 Ankara'da genç yetişkinlerden oluşmaktadır. Araştırmaya 270 kadın, 248 erkek olmak üzere toplamda 518 genç yetişkin katılmıştır. Katılımcılara Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği- Yetişkin Formu, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği- Kısa Form ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde t-testi, tek yönlü ANOVA, Mann Whitnet U, Kruskal Wallis ve regresyon analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre cinsiyete, medeni duruma, sosyo-ekonomik düzeye, eğitim duruma, anne ve baba eğitim durumuna göre genç yetişkinlerin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin anlamlı bir şekilde farklılaştığı, cinsiyete, medeni duruma, sosyo-ekonomik düzeye ve eğitim durumuna göre benlik saygısı düzeyleri anlamlı bir şekilde farklılaştığı, cinsiyete, medeni duruma, sosyo-ekonomik düzeye ve eğitim durumuna göre psikolojik iyi oluş düzeylerinin anlamlı bir şekilde farklılaştığı bulunmuştur. Genç yetişkinlerin benlik saygısı ve psikolojik iyi oluş düzeylerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin önemli bir yordayıcısı olarak bulunmuştur. This study aims to examine the effects of self-esteem and the psychological well-being of young adults on social media addiction. The research working group consists of 270 female and 248 male candidates with a total of 518 young adults located in Ankara, Turkey. Social Media Addiction Scale - Adult Form, Rosenberg Self Esteem Scale - Short Form and Psychological Well-Being Scale was applied to candidates. Obtained data were analyzed by using t-test, one-way ANOVA, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis and regression techniques. According to the obtained results, social media addiction seemed to differ in a meaningful way while the gender, marital status, socioeconomic status, education status of the candidate and its parents change. The self-esteem levels of the candidates were found to differ in a meaningful way with the changes in gender, marital status, socio-economic status and education level. The psychological well-being levels of the candidates were found to differ in a meaningful way with the changes in gender, marital status, socio-economic status and education level. As the predictor of the social media addiction levels of young adults, self-esteem and psychological well-being levels were found to explain 24% of the social media addiction levels.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=v7BkNnnepTnbhn8rNR77LT_bC1KpFGNUIEng2aYxksEOjq7dXQE-eGo_b5uURuiVhttps://hdl.handle.net/20.500.14065/5067
Collections
- Tez Koleksiyonu [671]